Jsme NoSugar, NoProblem

Právě se mi potvrdilo „nikdy neříkej nikdy“. Na začátku roku jsem tu psala o tom, že „nikdy nebudu paleo, vegan, raw a „jinak postižená“, názor jsem nezměnila ani když mi o programu Whole30 (a paleo stravě) nadšeně vyprávělo několik kamarádů, a ani tehdy, když jsem o Whole30 psala do RUNu (č. 9).

Taky jsem psala, že „s tou výživou to nebude zas tak horký.“…

Jenže pak ani (vlastně pořádně) nevím(e) jak, došlo k tomu, že jsme se rozhodli jíst zdravěji. A najednou tu jsme a (od 17. listopadu po dobu 30 dní) jedeme na vlně „programu“ NoSugar, NoProblem… Jo a taky, protože se nadchnu pro každou „blbost“.. 😀

Co to je?

  • Hodně vycházíme z Whole30 a paleo stravy – skvěle popsáno (včetně neméně skvělých receptů) Lucií Grusovou na www.paleosnadno.cz
  • Jenže jako protiváha tu jsou odborníci na výživu – viz RUN č. 9 a také tento nevtíravý pohled.
  • Whole30 je hodně založeno na bílkovinách, což není pro (vytrvalostní) běžce úplně ideální; zároveň zde chybí několik důležitých složek
  • Proto jsem se rozhodla náš program mírně přizpůsobit; z toho důvodu mu ani neříkáme Whole30, nýbrž jsme si ho pro sebe nazvali NoSugar, NoProblem.
  • Základ tedy z Whole30: „povoleno“ maso, ryby a mořské plody, vejce, zelenina (vč. brambor) a ovoce (tropického méně), ořechy, z tuků olivový olej, ghí, kokosový olej; atp.
  • „Zakázáno“: obiloviny, alkohol, cukr, sladidla a vše s přidaným cukrem a „špatnými“, chemickými, přídatnými látkami.
  • Povolili jsme si v omezené míře: kysané mléčné výrobky (kefír a kvalitní bílý jogurt; zde podobnost s Primal stravováním), med, luštěniny, česnekovou tinkturu Allivictus.
  • Whole30 rovněž zakazuje „paleo pečení“ – vytvářet cokoliv, co napodobuje klasické palačinky, muffiny, dezerty, pizzu či chleba – tohoto se rovněž striktně nedržíme.
  • Whole30 rovněž vybízí ke konzumaci 3 jídel denně; vzhledem k našemu velké energetickému výdeji jíme, když potřebuje (tj. příležitostně zařadíme i „svačinu“).
  • Znamená to o jídle více přemýšlet, číst etikety, občas krabičkovat (ale ne, že by se člověk venku nenajedl). Méně příjemné je, že to umí spolknout docela dost času i peněz. Nicméně lze to dělat i úsporněji (časově i finančně).
  • Neznamená to, že už si nikdy v životě nepochutnáte – i zdravě lze totiž vařit velmi chutně. Navíc to je jen po 30 dní… *

Sleduj naše počínání a vaření na Facebooku! A také na blogu.

Proč to děláme a co si od toho slibujeme?

  • Vždycky jsem tvrdila, že Whole30 je hodně striktní, a proto „do toho nejdu“. Vše je ale o úhlu pohledu.
  • Když jsme se bavili doma o tom, že chceme jíst zdravěji a lépe – a také po rozpravě s kamarády, kteří si tím prošli – mi najednou „whole“ dávalo smysl. Člověk dostane řád a „podmínky“. Žádné ústupky. Znáte to: chcete jíst zdravěji a lépe, ale pak se naskytne příležitost to porušit (rodinná večeře, večírek, dortík s kámoškou, chuť na to a to, sladkůstka ke kávičce, ..) a vy zjistíte, že vlastně vůbec zdravěji nejíte, protože vždycky se najde důvod dát si něco chutnějšího, na co jsme zvyklí (ano, od narození milujeme sladkou a nezdravou chuť).
  • Chceme ozdravit jídelníček, zbavit se únavy, zvýšit výkonnost a klidně i shodit nějaké to kilo a vyrýsovat si postavu; rovněž by se měla zintenzivnit chuť. Je to challenge, a ty mám ráda. Jsem zvědavá, co mi/nám to ve skutečnosti přinese.
  • Pro mě je velkým benefitem enormní dávka zeleniny a ovoce – v „běžném“ životě s tím mám totiž docela problém.
  • img_4618
    Jsem ráda, že do toho jdeme spolu. Ale co až zase začneme pořádně trénovat?

    Jsem hodně ráda, že jdeme do programu spolu s Podrym – ve dvou se to lépe táhne. Vydrží to i Podry?:)

  • *Program pojedeme 30 dní – doufáme, že zdárně vydržíme. V aktuálním přechodném období to je rozhodně snazší – co to s námi udělá, až začneme honit zimní kilometry, uvidíme..
  • *Po těchto 30 dnech to neznamená, že půjdeme na smažák s hranolkami a na palačinku s nutellou. I když bychom mohli. Budeme se snažit si z toho co nejvíce odnést do „běžného“ života, i když už nebudeme tak striktní. Bílou mouku, pšenici a cukry se budeme snažit eliminovat i nadále.
  • Někteří lidé po pár dnech popisují „cukrovou chřipku“, absťák po droze jménem cukr… Dožene to i nás? Jak s tím půjde trénovat – běhat? Kupa bílkovin by vyhovovala spíš „bodybuilderům“…
  • A když se to osvědčí, můžeme to do svého života zařazovat častěji.