Pomazánka z červené řepy

Tuhle pochoutku si udělejte nejen proto, že skvěle přebije typickou chuť žitného chleba 🙂 Může posloužit jako rychlé občerstvení pro nenadálé návštěvy i na (běžeckou) párty. Ale hlavně: červená řepa se nám běžcům prostě do života hodí. Proč? ..si přečtete pod receptem:)CSA_2493

  • 250 g uvařené a vychladlé řepy (pokud se ti náhodou nechce vařit, prodávají vařenou vakuovanou)
  • 50 g vlašských ořechů
  • 2-3 stroužky česneku
  • 5 lžic bílého jogurtu (nebo napůl jogurt a tvaroh nebo lučina)
  • majonéza (podle chuti, nemusí být, já dala 1 lžičku a bohatě stačilo)
  • sůl, pepř

Řepu jsem oškrabala a nastrouhala nahrubo, ořechy nasekala v mixéru. Přidala jsem prolisovaný česnek, jogurt a tvaroh, majolku, řádně promíchala a dochutila solí a pepřem. Ideální s celozrnným pečivem, skvěle přebije chuť žitného chleba, pokud se snažíte omezit pšeničnou mouku.

 

Proč jíst červenou řepu?

http://kozusnik.tumblr.com/post/126258532742/cervenarepa

Vědci z univerzity v Exeteru zjistili, že červená řepa zvyšuje vytrvalost. Zjistili to tak, že jeden týden dávali vybrané skupině lidí půl litru šťávy z červené řepy. Po tomto týdnu absolvovali zátěžový test na rotopedu. Několik týdnů po tom s nimi vědci zopakovali stejný pokus se šťávou z černého rybízu. Výsledkem bylo, že po červené řepě vydrželi v oblasti anaerobního zatížení o 92 vteřin déle než při pokusu s rybízem. To znamenalo zvýšení výkonnosti o celých 16%! Pro srovnání, když si člověk šlehne zakázané EPO, zvýší to jeho výkonnost jen o 7%!
Čím to je způsobeno? Červená řepa obsahuje vysoké procento nitrátu, ten snižuje potřebu kyslíku ve svalech a tím pocitově vnímáte stejné zatížení jako nižší. Při tom nitrát rozšiřuje cévy a tím zvyšuje průtok krve.
POZOR! Každopádně nedoporučuji pít šťávu z červené řepy dlouhodobě, nebo alespoň ne v takovém množství, protože v tom případě by se vám v těle mohly začít tvořit nitrosaminy.
Běžecká škola Miloše Škorpila