Podzim – čas bilancovat

Jste na podzim unavení, připadáte si bez energie. Svou roli v tom může hrát úbytek denního světla, sychravé počasí a blížící se zima, ale i celková nespokojenost v našem životě. Právě v podzimních měsících máme totiž sklony k přemítání o našem životě, které nemusí být vůbec radostné.

„Podzimní splín je otázkou bilance, kdy zjišťujeme, čeho jsme za uplynulý rok dosáhli nebo nedosáhli,“ potvrzuje lékařka a psychoterapeutka Jarmila Klímová.

Můžete namítat, že bilancování patří spíš ke konci roku, ale naše hlava je naprogramovaná jinak. Na Vánoce na nějaké hlubší úvahy a pohledy do naší duše nezbývá přes sváteční shon čas. Pokud nás něco trápí, a týká se to zejména rodinných a partnerských vztahů, s příchodem adventu se to jen prohlubuje.

O Vánocích, jako o svátcích rodiny, pokud v tomto systému něco nefunguje, logicky se to na psychice projeví a nezřídka se lidé hroutí.

Léto nás má nabudit

Zatímco na jaře máme k únavě v pravém slova smyslu důvod, na podzim nejde podle lékařky Klímové o fyzický prožitek, ale o somatický.

V jarních měsících je tělesná únava pochopitelná, během zimy jsou na metabolismus kladeny vyšší nároky, je vyčerpaný, a k tomu se nám ve stravě dostává méně živých potravin, ovoce a zeleniny.

„Po létě ale tělo nemá důvod být unavené, máme být naopak v nejvyšší kondici a připraveni na zimní období,“ vysvětluje Jarmila Klímová.

Pokud vám přesto sluneční paprsky a letní dovolená nedobily baterky, je na čase podívat se do naší duše. Na úrovni psychiky totiž nejspíš dochází k onomu nepříjemnému bilancování, které je energeticky náročné a vyvolává únavu. Vysiluje nás přemýšlení, ale i očekávání.

Dávejte si cíle a mějte vize

Náš život plyne v určitých cyklech a právě podzim a zima jsou symbolem stáří a umírání. Končí další cyklus a má přijít něco nového.

„A právě tehdy je důležité neustrnout v umírání starého cyklu, ukončit věci, které nás nenabíjí, a nastartovat nový cyklus,“ podotýká lékařka Klímová.

Souvisí to s plánováním krátko i dlouhodobých cílů v oblasti práce, rodiny, vztahů, volného času nebo bydlení. Jakmile nemáme vizi, vnímáme útlum a oslabení.

Když jsme schopni naplánovat si další životní cyklus, otevírá se nám důležitý pohled toho, co se bude dít a co nás bude naplňovat. Máme, k čemu směřovat a na co se těšit.

Pokud se nám to na podzim nepovede, dost pravděpodobně se s námi nepříjemné pocity povlečou dál. Jestliže nejsme na jaře správně nastavení, dojde ke střetu s jarním pučením, rozkvětem přírody, barvami, a přijde smutek a deprese.

Tomu lze předejít. Musíte si ovšem uvědomit, že se vám nepodařilo nastartovat nový životní cyklus. Pak je vhodné vyhledat pomoc psychoterapeuta, který vám pomůže najít a nastavit nová životní schémata.

„Lidé se mnohdy vymlouvají na tělesné potíže, trápí je poruchy imunity, alergie, chronické nemoci, ale přesně to je právě odraz zmírající psychiky,“ říká Kratochvílová.

Sepište si příjemné aktivity

Samozřejmě to s vámi nemusí být tak zlé a vy jste opravdu jen doplatili na nedostatek světla. Ubývá sluneční paprsků, rychleji se stmívá.

„Řada lidí skutečně potřebuje k udržení hormonu dobré nálady, serotoninu, právě sluneční paprsky, které jeho tvorbu přirozeně podporují,“ říká Lenka Kaprhálová, výživová poradkyně a sportovní dietoložka.

„Někomu postačí krátká návštěva solária. Kdo ztrácí energii a cítí se opravdu unavený a smutný, ten si může pořídit speciální lampu, která nahrazuje svoji intenzitou sluneční záření,“ dodává. Tímto způsobem řeší úbytek slunce i obyvatelé severských zemí, kde jsou zimní večery a noci extrémně dlouhé.

Před podzimním a zimním obdobím je dobré sestavit si motivační plán, mít po ruce seznam věcí, které nás těší a kterými můžeme zaplnit dlouhé zimní večery. Ať už jde o čtení, posezení s přáteli u sklenky vína nebo horké čokolády, relaxování v sauně či na masáž, svižná procházka nebo cvičení ve fitness centru.

Kontraproduktivní je zůstávat doma v posteli, ačkoliv se vám nejspíš nebude nic chtít dělat, a čekat, až zdánlivá únava odezní. Je dokázáno, že naopak sportovní nebo jakákoliv jiná aktivita vás nabudí.

Vitaminy ano, s kávou opatrně

Pomoci si v sychravém podzimu můžete i jídelníčkem. Je vhodné zaměřit se na zvýšenou konzumaci ovoce a zeleniny, bylinek a koření i přírodních doplňků výživy jako je aloe vera, mladá pšenice, vitamin C, který můžete doplnit echinaceou. „Vitamin C je pro náš organismus velmi silný antioxidant. Obecně se uvádí denní doporučené dávky mezi šedesáti a devadesáti miligramy, ale při dnešním životním stylu, fyzické a psychické zátěži do jídelníčků zařazuji raději vyšší množství, 200 až 500 mg. Při vyšším příjmu vitamínu C výrazně klesá jeho využití a nadbytek je vyloučen močí,“ popisuje Iva Veselá z výživové poradny Food-Life.

Vyplatí se konzumovat potraviny bohaté na železo a hořčík nebo si pomoci potravinovým doplňkem. Významnou roli v obranyschopnosti organismu hrají bílkoviny, které jsou součástí protilátek. Nedostatek bílkovin vede k poklesu funkce imunitního systému. Obezřetně je potřeba zacházet s kávou, která nás sice nabudí, ale při vyšší únavě ji naopak ještě prohloubí. Časté popíjení kávy může zas narušit náš spánek. „V malém množství je pořádku i čokoláda, která dokonce pomáhá produkovat serotonin v těle. Určitě bych nedoporučovala energetické nápoje,“ uzavírá Iva Veselá.

ANKETA

Jaký je váš recept na to, jak být během pochmurného podzimu fit?

Podzimní únava z pochmurného počasí se u mne již několik let nedostavuje. Pravděpodobně je vyděšená z mého aktivního optimisticky naladěného pohodového života, který je vyváženou kombinací sportu, odpočinku, zábavy, volnočasových zájmů a udržování společenského kontaktu s přáteli. Takže mi na myšlenky a pozastavení se nad melancholií podzimu ani nezbývá čas. Pokud má člověk nespokojený život se starostmi a trápením, tak se jeho těžká psychika odrazí i na kondici. Pak i podzim, nebo jaro, nebo jakýkoliv čas v roce, bude smutný, únavný a tíživý.

Petr Dostál, fitness trenér

Snažím se co nejvíce pobývat venku. Jakmile to jde, vyrazím buď běhat nebo na nordic walking, zkrátka procházka na čerstvém vzduchu ve spojení se sluníčkem člověka probere a nabudí. Nemá smysl si každý den připomínat, že léto je pryč, to jen prohlubuje nepříjemné stavy. Je potřeba přijmout, že roční období se střídají a najít si cokoliv příjemného.

Lenka Kaprhálová, výživová poradkyně a sportovní dietoložka

Na podzim provádím detoxikační kůru organismu, používám k tomu zelené potraviny a česnek. Když není tolik slunečných dnů, je vynikající užívaní vitaminu D. Velice důležité je udržovat psychickou a fyzickou kondici, sportovat a aktivně relaxovat.

MUDr. Jan Vojáček, lékař

Jako prevence proti podzimním chmurům je přímo ideální pohybová aktivita. V tomto období je ale snad ještě důležitější než kdy jindy naslouchat svému tělu a například se při začínajícím nachlazení nesnažit dodržet tréninkový plán za každou cenu. Po vzoru vrcholových sportovců lze určitě doporučit aktivní pobyt v teple mimo republiku, kde lze nejen kvalitně trénovat, ale utéci i nepříjemným podzimním plískanicím a smogu, které jsou v našich zeměpisných šířkách bohužel pro toto období typické.

Mgr. Aleš Tvrzník, sportovní expert

 

Článek vyšel v magazínu Kondice 9/2014