Mrkvovo-celerová pomazánka

Možná pro někoho děsivě vypadající kombinace, ale tuze dobrá i zdravá, což si můžete přečíst níže. Výborně chutná na tmavém pečivu.poma

Suroviny

  • dvě mrkve
  • kousek celeru
  • cca 75g bílého jogurtu (půl kelímku), můžete nahradit třeba lučinou
  • kousek sýra (eidam, gran moravia, .. – dle chuti nebo toho, co máte doma:)
  • trocha čerstvě nasekané pažitky
  • 1-2 lžičky majolky (nemusí být)
  • 1-2 stroužky česneku (podle chuti, nemusí být)
  • na dochucení: citronová šťáva, sůl a pepř

Mrkev a celer očistíme a najemno nastrouháme do misky, stejně tak nastrouháme sýr (poměry surovin závisí víceméně na každého chuti, já dávám více mrkve a menší množství celeru a sýra). Přidáme jogurt (lučinu), pažitku, případně majolku a prolisovaný česnek, a dobře promísíme. Dochutíme citronovou šťávou, solí a pepřem a necháme uležet pár hodin v lednici. Podáváme s tmavým pečivem.

 

Proč jíst mrkev a celer

Mrkev

carrot-1318762-639x424Účinky: snižuje cholesterol, předchází zácpě, pomáhá při kožních chorobách, nedokrvení a oslabení organizmu. Chrání zrak. Snižuje riziko rakoviny plic. Je vynikající regenerační potravinou, když se člověk cítí vyčerpaný, nebo se zotavuje. Mrkev je bohatá na vitamíny A, B a C, betakaroten, železo, vápník, draslík a sodík.

Množství: Každý den jezte 2 mrkve nebo vypijte pohár čerstvé šťávy. Půst s mrkvovou šťávou v průběhu 1 anebo 2 dní je velkou detoxikační terapií pro játra. Víc vitamínu A – karotenu se uvolňuje ze zpracované mrkve než při jezení v syrovém stavu. Při strouhání to je 36%, při rychlé tepelné úpravě až 60%, při jezení celé syrové mrkve jen 5%. Do čerstvé mrkvové šťávy vmíchejte i lžičku panenského olivového oleje, díky němu se karoten v těle lépe využije.

Celer
celery-1328990-638x510Účinky: Je to nejen známá zelenina, ale i důležitá léčivá rostlina. Používají se všechny části včetně semen. Nať je bohatá na vitamíny a minerály. Je vhodná jako potravinový doplněk pro nemocné cukrovkou. Éterické oleje a sedanolid mají povzbuzující účinek na zažívací orgány. Betakaroten neutralizuje volné radikály. Kalium reguluje krevní tlak a krevní oběh. Zbavuje pocitu stresu. Díky bohatému obsahu draslíku uklidňuje nervy a zlepšuje subjektivní stav. Naťový je lepší než kořenový. Je vynikající složkou redukční diety.

Množství: 150g pokrývá 1/4 denní potřeby kalia. Najlepší je ho jíst syrový, např. strouhaný v salátech. Celerové listy se dají dobře sušit a dlouho si uchovávají svou vůni.

Zdroj: Léčivé účinky zeleniny a ovoce – pro Slovenskou jednotnou charitu zpracoval Dr. Vojtěch Vojtíšek, Masarykova univerzita, Brno
Foto mrkev a celer ilustrační www.freeimages.com