Krabičková strava – pro a proti

Konec uplynulého roku byl docela masakr. Kromě normální práce, tréninků, tréninků a ještě jednou tréninků, rozhodli jsme se s Edou z blogu 66 běžeckých rad ještě před Vánoci vydat běžeckou kuchařku Prostě jez! coby pokračování příručky Prostě běž! Tu jsme pak hned natřikrát křtili a musela jsem to všecko stihnout tak, abych si pak v klidu odletěla na zaslouženou dovolenou.

Takže jsme sice vařili a ochutnávali pro kuchařku, pak jsme ji dávali dohromady, mezitím jsem běhala, ale vážně nevím, jak a co bych mezitím ještě jedla.

Je pravda, že miluju vaření a pečení, ale ne vždycky na to mám čas a náladu, a tak se mi kolikrát stane, že si tak doma pracuju, najednou dvanáct, hlad, a já tu vyrábím roztodivné kreace „co dům dal“, který si na Instagram rozhodně nefotím.

Nabídka vyzkoušet krabičkovou „dietu“ – lépe řečenou krabičkovou stravu od Zdravého stravování tak přišla v pravý čas. Nehledě na to, že mě to vždycky lákalo. Navíc Zdravé stravování jsem zaznamenala i na blogu Zdravě bez překážek Andy Pavelcové a Zuzky Hejnové.

Nejen pro hubnutí

Ono se obecně nosí mínění, že krabičky jsou jen na hubnutí. Ale není to tak docela pravda. Stejně tak udělají službu zaneprázdněným – Eda mi vyprávěl, že v zahraničí je to docela běžná záležitost, nebo třeba těm, kterým dochází inspirace v kuchyni.

Špaldový salát s cizrnou, sušenými švestkami a sýrem patřil mezi moje favority

I když my, co běháme, nebudeme mít asi nikdy pocit, že jsme dost lehký, s nutriční poradkyní Zdravého stravování Nikolou jsme se na základě měření na InBody a po konzultaci domluvily, že vyzkouším program na udržení hmotnosti. Váha InBody totiž změří kromě složení těla – poměru svalové hmoty a tuků – také bazální metabolismus, k tomu se přičte výdej na běžné denní fungování a sportovní aktivitu a nutný kalorický příjem je na světě.

Pro jistotu jsme ale program FIT+ pro aktivní lidi s lehce vyšším obsahem bílkovin doplnily ještě o ovocné a zeleninové smoothie, které jsem si mohla dát, kdybych měla hlad (asi neví, že to mám skoro pořád! 🙂 K tomu jsem si mohla přidat prakticky libovolné množství zeleniny, méně často případně ovoce. A tím že výdej poměrně mám, tak občas třeba i oblíbené cappuccino nebo latté.

Pět jídel – snídaně, svačiny, oběd, svačina, večeře – a smoothie jsem dostávala vždy večer předem, s výjimkou víkendů, kdy jsem se mohla stravovat podle sebe. Kurýrovi jsem mohla dát klíče od vchodu a on mi krabičky nechával „schované“ za rohem na chodbě, nebyla jsem tedy na ničem závislá a nemusela jsem stepovat doma. Bez toho bych to asi nedala.

Pravidelný přísun potěšil. Měla jsem ale i pilaf s krevetami

Benefity převažovaly

Sepsala jsem, co jsem na krabičkách od Zdravého stravování ocenila, a co (by) mi naopak lehce vadilo. V globálu ale převládala spokojenost a občas se mi zasteskne.

PLUSY MÍNUSY
Nemusela jsem se o nic starat a měla jsem „navařeno“. Všechno.

To znamená, že jsem nemusela trávit čas v obchodech, přemýšlením, co uvařím a ani samotným vařením.

Krabičky neřeší, nač má člověk zrovna chuť. Jestli chce slanou nebo sladkou snídani. Nemá na výběr.
Získala jsem ještě pestřejší jídelníček, než mám jindy. Krabičky neřeší více či méně sportovně náročný den ani danou aktivitu. Lehce si s tím lze pohrát proházením různých chodů, nebo přidáním něčeho vlastního.
Valná většina jídel byla velmi chutných. Podry občas zaskučel, že chce taky (přiznám se, občas mi nějaké jídlo, které mi zbylo, že jsem třeba byla pryč, snědl 🙂 Některá jídla, když jsou ohřívaná, nejsou úplně v top kvalitě – např. míchaná vejce. Vysloveně jíst se za celý měsíc nedalo jen jedno jídlo.
Dostatečný přísun různých druhů ryb (dokonce i krevety jsem měla!). Kdo je máte skutečně na talíři jednou až dvakrát týdně? Když si chcete vyrazit do restaurace…
Získala jsem novou inspiraci do kuchyně. Když máte partnera, kterému stejně musíte něco sem tam uvařit…
Přísun ovoce a zeleniny nejen v chutných smoothie. Sama jsem líná si je dělat tak často. Spousta a spousta plastových krabiček, spousta a spousta odpadu.
Vaření a pečení mi nechybělo, mohla jsem se realizovat o víkendu.
Spousta různých pestrých svačinek v čele s různorodými pomazánkami.
Motivace, že podobně to chci mít i potom.
Pravidelný přísun jídla s vyváženým poměrem živin.
Cestování s krabičkami může být náročnější: nemusí být kde si jídlo ohřát a pak se musíte spokojit s tím sníst ho studené. Nebo se prostě najíst jinde.

Na druhou stranu třeba plněná tortilla byla super obědem do vlaku.

Stejně tak je super mít s sebou v krabičce ideální svačinu.

Samostatnou kategorií je cena krabiček. Pokud žije člověk v jednočlenné domácnosti, je zvyklý chodit z práce na obědy, náklady odhaduji plus minus stejně. Výhodou stále zůstává ušetřený čas za nakupování, vaření, přemýšlení.

Prima svačinka – suchary s rajčatovým salátem

Jenže jakmile jste ve dvou, mohou vyvstat hned dva problémy:

1) Vy máte krabičky a partner je nemá. Takže pro něj stejně musíte čas od času něco uvařit. A musíte přemýšlet, nakupovat a vařit.

2) Nebo máte krabičky oba a to už jsou výdaje přece jen znatelnější oproti běžnému vaření, kdy je víceméně jedno, jestli vaříte pro jednoho nebo pro dva.

Názor odbornice

Já jsem samozřejmě:) žádnou dietu neřešila, ale nedávno jsem na to téma psala docela rozsáhlý speciál pro Lidovky. Poměrně hezky to popsala nutriční odbornice STOBu Hanka Málková:

Pokud budeme hovořit o krabičkových dietách, které sestavuje odborník (např. u nás nejvíce rozšířené Zdravé stravování), mohou být pro začátek vhodnou volbou, zejména pro ty, co nemají času nazbyt, nejsou příliš zdatní v kuchyni nebo neví, jak by měl vypadat správný jídelníček. Naučíte se odhadovat přiměřenou velikost porce a vůbec množství zkonzumovaného jídla za den. Zjistíte, že i redukční jídelníček může být pestrý a dobrý. Ochutnáte nová jídla a získáte inspiraci, co si můžete po skončení diety připravovat a vařit.

Má to však i řadu nevýhod. Hlavní nevýhodou je, že to není řešení na celý život. Nenaučíte se sestavit si sami jídelníček, který už byste mohli dodržovat po zbytek života. Jste odkázáni na to, co vám přijde v krabičce, a nemůžete si vybrat, na co máte zrovna chuť. Mohou tam být obsaženy potraviny, které nejíte, a vaše oblíbené naopak mohou chybět. A v tomto případě opět nepůjde o pozitivně vnímanou změnu, o kterou bychom se měli vždy snažit.

Toto jsou ještě poměrně drobnosti, ale největší nevýhodou je, že krabičkové diety mají v rukách často neodborníci a jídelníček nemusí být správně vyvážený, můžou v něm některé důležité živiny chybět a některé naopak přebývat.

Čas nade vše

Takže asi tak. Já na krabičky vzpomínám ráda. Usnadňovaly mi život a šetřily mi čas. Tomu, kdo to potřebuje, mohou příznivou formou nastínit, jak by asi tak měl vypadat správný jídelníček. Při hubnutí mohou pomoci v hlídání zkonzumovaných kalorií, ale musí to být ve spolupráci s odborníkem. Jen tak si usmyslet, že mi stačí 5 000 kJ, je blbost. Zároveň člověk nesmí čekat, že se na chvíli spasí krabičkami a pak se vrátí ke svému původnímu životu.

Největší problém jsem asi měla se snídaněmi, resp. tím, nač (ne)mám zrovna chuť – poslední dobou ujíždím na slaných. Nebo na cestách. Nebo když chcete jít večer do restaurace. Na druhou stranu, pokud chce někdo změnit svůj životní styl, nemůže čekat cestu jednoduchými a vždy příjemnými řešeními dlážděnou.

Vždycky to je něco za něco.