Hurá přechodnému období

Občas jsem si už v poslední době někde pofňukala, že se těším na „přechodné období“. Proč a co to vlastně je?

Mým „humorem“ řečeno období, kdy nebudu mít příležitost brečet nad tím, že mi nejdou běhat tempa. Protože žádný běhat nebudu! (Následováno pěti radostnými výskoky do výšky dvou metrů a metáním hvězdiček z očí).

Budu odpočívat, rozmazlovat se, čerpat síly a spřádat plány a cíle na další sezónu, vybírat si závody (doufám, že jich ve výsledku zase nebude +10). Jde o to, aby se běžec celkově nezavařil, doléčily se bolístky a tělo pak bylo připraveno na novou zátěž.

Tzv. přechodné období přichází zpravidla po odzávoděném podzimu – tedy přibližně v říjnu / listopadu – asi nikdo z nás se tu nechystá na halovku 😉 – a trvat by mělo 3 až 4 týdny. Takže já fakt beru měsíc! Jeho cílem je odpočinout si po sezóně a zároveň nabrat energii na přípravu na další sezónu.

Ono odpočívání ovšem nezaměňujte za nicnedělání, aby pak zase člověk nezačínal od začátku. Mělo by jít spíše o aktivní odpočinek, kdy se třeba můžete věnovat aktivitám, na něž vám během běžeckého roku nezbýval čas a síly. Hodně se doporučují třeba míčové sporty. Já se těším na lezení na stěně, posilování (kruháč), jógu a plavání. Běhat se taky bude, ale méně a v klidu.

Tedy: první týden si klidně dejte úplné běžecké volno. Aspoň se pak budete více těšit. Značka ideál je pak odjet na pár dní do lázní s procedurami. Bohužel mi Podry řekl, ať si nemyslím, že to je nějaký ťuťuňuňu wellness, ale fakt lázně zaměřené na pohybový aparát. Chjo.

Pak se vám do života postupně a pomalu začne vracet běh. Základní pravidlo zní: jen klusy, žádná tempa. A to tak, že budete buď přidávat běhací dny nebo kilometráž.

Můžete to vypadat třeba takto: Úvodní týden dáte třeba 3x 45 minut, další 4x 45 minut a poslední 5x 45 minut. Nebo třeba 3x 45 minut – 3x 60 minut – 4x 60 minut.

Ani Podry to během své dlouhé běžecké kariéry neměl jinak: jeho přechodné období začalo úplným volnem a pak postupně navyšoval běžecké dny tak, aby se pomalu adaptoval na zátěž. Během té doby taky hodně chodil plavat.

Pak následuje tzv. objemová příprava, kdy to bude jen a jen o kilometrovém základu, ještě furt žádný tempa. Pro mě to bude znamenat podobně jako loni dva nabíhací cykly: 1) 10 dní x 12 km & 3 dny volba s tím, že 2. den bude kratší běh + 10 x 15 km & 3 dny volna s jedním kratším během.

A pak už zase do plnýho, hurá!

Hurá?

Hvězdné foto fotil Martin Originál Levý
Jóga foto Nike