35 senzorů, 11 kamer a řeknu ti, jak běháš

Když se řekne analýza (nebo vyšetření) a běh, nejčastěji lidem na mysl vyvstane laktátová křivka. S příchodem Salming RunLAB, jen pár kroků od pražský Pankráci (he, běžcům by vlastně nemuselo vadit, ani kdyby to bylo od podzemky dál) ovšem přichází nový rozměr zmíněného. Sledovat totiž nemusíme jen množství laktátu v krvi, tepy a příslušné tempo, ale i běžecký styl.

A právě tomu se věnují v Salming RunLAB. Běžeckou analýzu celého těla, čili Full-Body Run Analysis, v tomto pojetí dosud provádí pouze pět pracovišť na světě – ve švédském Stockholmu a Göteborgu, americkém Raleighu a švýcarském Curychu a nejnověji tedy i v Praze.

Pražská běžecká laboratoř Salming láká na zodpovězení otázek, jak běhat rychleji a s menším úsilím, snížit riziko zranění nebo porovnat svůj běžecký styl s tím elitních atletů. K tomu všemu nabízí doporučení na míru včetně protahovacích, posilovacích a koordinačních cviků.

Dalším pro mě nezanedbatelným plusem je, že vše na Pankráci obsluhuje Michal Vítů, běžecký trenér, který stál před pár lety prakticky u začátků mého běhání, vždycky mi dobře poradil a byl to takový náš běžecký taťka.

Takže jedna věc je bezesporu sofistikovaný stroj, ale nedílnou (a možná i důležitější) součástí je podrobná interpretace výsledků – rozebrání a diskuze nad daty a grafy – čili převedení do (běžecky) srozumitelné mluvy. A na to je Michal prostě fajn.

Přestože toho o mně Michal docela dost ví, moje testování začíná krátkou běžeckou anamnézou, která se naťuká do počítače. Zajímá nás třeba můj osobák na desítku (46:06), protože od něj se budou odvíjet troje tempa, ve kterých vždycky minutu poběžím. Po zahřátí budu začínat na klusacích 5:27, pak zrychlím na 4:36, abych to nakonec vystupňovala ke 4:00 min/km.

Dosud jsem zažila jen takový testy techniky, že mě někdo natočil na kamerku – zezadu, z boku a s detailem na chodidla, pak se to přetáhlo do počítače, různě zpomalovalo a zastavovalo a rozbor probíhal na základě subjektivních dojmů pozorovatele.

Tady mě Michal komplet oblepuje 35 senzory – dalo by se říci na běžecky nejdůležitějších částech – hned několik senzorů dává na botu, další na kotník, kolem kolen, na kyčle, kostrč, ramena, lokty, zápěstí i hlavu. Jejich, potažmo můj, pohyb pak bude snímat 11 různě rozmístěných kamer. Data z nich po zátěži přechroustá a vyhodnotí speciální software a vše ještě s Michalem podrobně probíráme. Z kostřičky, která v analýze běží přesně jako já, a lze si ji různě natáčet, mám dětinskou radost! 🙂 Za pár dní dostávám domů do mailu kompletní výsledky s doporučením cviků, které bych neměla zanedbávat.

A co že jsem se to tedy o sobě dozvěděla?

Mám trochu výhodu, že Michal pamatuje, jak jsem běhávala ve svých začátcích, a tak mě chválí, že jsem se od té doby hodně posunula. Čili to, co spolu řešíme, jsou spíše drobnosti. Ale jsou to právě ty nuance, které by mě mohly bez většího úsilí posunout dál. Navíc o některých i sama vím.

„Základní metrické údaje jsou víceméně v normě. To potvrzuje fakt, že doopravdy běháš, jsi v kondici, používáš určitou běžeckou techniku. Bavíme se tady o detailech, jejichž rozbor najdeš v samostatných postřezích,“ shrnuje mi Michal.


– Mohla bych ještě trochu srovnat špičky a netočit je tolik ven, a zároveň je v určitý fázi běhu tolik nezvedat. To Michal přičítá zvednutýmu palci od nohy.

– Mohla bych se celkově trochu víc naklonit dopředu. (Tohle trochu i přičítám tomu blbýmu běžeckýmu pásu, ale bůhví…)

– Mohla bych upravit práci paží, která mě teď trochu rozhazuje, resp. zbytečně moc rotuju. – Tohle o sobě vím. Už dlouho mi zejména levý loket utíká za tělo. A furt to nějak neřeším… Plesk.. Taky mi Michal radí trochu upravit předozadní pohyb rukou (použít je zkrátka trochu jinak), ale v tom se spolu úplně neshodneme… Což si ale také myslím, že není špatně… #diskuze

Nicméně v celém výstupu toho lze sledovat mnohem víc s tím, že vždy jsou k dispozici data ze všech rychlostí vašeho běhu, která se porovnávají se standardem – vzorem: pohyb a rotace pánve, pohyb a pronace/supinace chodidla, rotace kolen, rotace horní poloviny těla, úhel trupu, pohyb paží, pohyb loktů a zápěstí, … Prostě něco pro milovníky grafíků.

A kdo moc není na ty křivky a čísla (jako já), ten si počte v tréninkových doporučeních, které Michal každému na míru zpracuje – zkrátka, abyste to všecko v návalu informací hned po opuštění Salming RunLAB nezapomněli. Baví mě na tom, že si přečtu jeden nosný headline a když chci a rozkliknu si ho, dozvím se víc – včetně zásobníku cvičení na videu.

Suma sumárum, fakt to pro mě bylo přínosné a zajímavé, protože pořád ještě v některých oblastech dělám věci, o kterých jsem si myslela, že je nedělám! 😀 Co víc, hlavně vím, jak na nich zamakat!

Chceš taky zkusit běžeckou analýzu v Salming RunLAB?

#spoluprace